Múzeum počítačových hier… K tomuto nápadu som sa dostal, keď som sa cez games.tiscali.cz dostal na gamasutru, kde sa nachádza rozsiahli článok o uchovávaní hier. Trochu som googloval a nenašiel som zatiaľ zmienku o žiadnom múzeu počítačových hier na svete.
Lokalita
Lokalita múzea zohráva veľmi kľúčovú úlohu. Aj keby som rád videl toto múzeu niekde na Slovensku 🙂 reálne by takéto múzeum muselo vzniknúť inde. Múzeum by malo byť niekde na mape svetovej turistickej destinácii. Ja by som si ho vedel predstaviť napr. niekde v Londýne či Paríži (turistická destinácia Američanov aj Japoncov, silná kupná sila miestneho obyvateľstva po celý rok). Horšie to však je s nájdením správnej budovy v širšom okolí centra (finančné dôvody opísané nižšie). Tým pádom lokalita múzea by musela byť mimo centra (v iných mestách) a to ide ruka v ruke s poklesom návštevnosti.
Concept art z hry Fallout 3, zachytávajúci Washington Capital po atómovej vojne.
Financie
Myslím, že najväčšou investíciou by bola budova. Ak teda rozmýšľame o miestach ako Londýn, ceny budov a pozemkov sú astronomicky vysoké. Navyše herný priemysel vo svojej histórii ešte nevytvoril žiadnu budovu. Tvorba hier sa začínala robiť v garážach a dnes končí vo veľkých korporačných cubic-boxoch. S historickou budovou preto rátať netreba.
Na druhej strane táto myšlienka je obrovská reklama v priemysly, ktorý dosahuje obrat cez 10 miliárd dolárov len v USA. Spolufinancovanie múzea zo začiatku by bolo možno možne s finančnou podporou najväčších svätových herných distribútorov a štúdii (EA, Valve, Blizzard, Microsoft, Sony,…). Takéto zmýšľanie si samozrejme žiada silného organizačného hráča :/
Prečo takéto múzeum vôbec?
Na svete je plno múzeí. Určite si mnohé na seba dokážu zarobiť. Zoberme si napr. taký Lúvr alebo Van Gogh múzeum v Amsterdame. To sú múzea na vstup do ktorých sa čaká v rade. Z technického hľadiska sa ľudia chodia pozerať na umenie – ľudskú fantáziu. Či už ide o obraz, sochu, artefakt (Vatikánske múzeum) alebo prístroj (Technické múzeum v Berlíne) či históriu (Versailles), vždy sa jedná o veci spojené majstrovstvom ľudského génia a jeho umiestnenie v priestore a čase.
Herný priemysel nie je nič iné ako do inej podoby pretransformované umenie. Niektoré hry majú vlastné svety premyslené do detailov ako je ten náš. A v pozadí sa nachádza práca mnohých ľudí od dizajnérov, koncept artistov cez investorov, manažment a reklamu až po výrobcov hardwaru a technológie, pre ktorých práve hry sú motorom inovácie.
Concept art z hry Half-Life 2 Episode 2 – výbuch citadely v Meste číslo 17.
Cieľom múzea nie je oslavovať jednotlivé hry samotné, ale vytvoriť pomník práci mnohých ľudí a svetom, ktoré existujú len v našej fantázii. Zároveň chrániť „kultúrne dedičstvo“ 20 a 21 storočia.
Profit
Každá podnikateľská aktivita musí mať spôsob ako si na seba zarobiť, vrátane múzea. Mám niekoľko bodov, ktoré sa dejú v múzeách:
- Predaj vstupeniek do múzea. Zákazník však očakáva, že v tom múzeu dostane za svoje peniaze určitú protihodnotu (preto by zbierky múzea mali byť čo najväčšie).
- Finančná podpora lokálnej vlády pre kultúru.
- Špecifické exhibície s určitou témou (vstup za príplatok).
- Obchod so suvenírmi a hrami.
- Priestor na odhalenie nových hier a technológii, vernisáže umenia s nimi spojené.
Concept art z hry Little Big Planet
Zbierky múzea
Na vytvorenie zbierky múzea by sa trebalo obrátiť na hráčov, ktorý by mohli darovať krabicové verzie a ostatné predmety samotnému múzeu. Samozrejme každý vystavený artefakt od darcu by bol vystavený s jeho menom alebo iným údajom (nick, email, …)
Zbierky by mohli obsahovať herné zariadenia, konzoly ako aj originálne krabicové verzie hier. Múzeum si viac-menej predstavujem rozdelené na viacero tematických sekcii s náležitou dekoráciou a artefaktmi, ktoré by pokrývali rôzne oblasti herného priemyslu. Každá sekcia by mohla mať zastúpenie aj nejakou veľkou firmou (viac hore vo financovaní) v priemysle.
Každá sekcia by mala obsahovať, určité najslávnejšie hry a informácie o nich, artworky a conceptarty, históriu výroby, dopad na spoločnosť … Čo by však určite nemalo v žiadnej sekcii chýbať je napr. taká sochy hlavných predstaviteľov v jednotlivých hrách. Veď predsa každý sa rád vyfotí so slovnou osobnosťou (múzea voskových figurín).
Výber z tých najlepších herných concept artov si môžete pozrieť na intothepixel.com
Sekcie múzea
- Super Mário – herné koncepty
- Half-life 2 – Value – vývoj hier
- Halo – Microsoft – Boj proti počítačovému pirátstvu
- Warcraft – Blizzard – sieťovanie
- Farmwille – socialne hranie
- Ninetendo – herné platformy
- Angry birds – mobilná platforma
- atď, atď …
Koho treba ?
Kedže ide o múzeum nových technológii, tradičný model múzea by potreboval pár zamestnancov naviac. Na dobré fungovanie múzea by boli nutné profesie:
- manažment a kurátori
- sprievodcovia
- informačný a dozorný personál
- upratovací servis
- administrátori vnútorných sieti – fungovanie informačných panelov v priestore múzea, rozširovanie a hodnotenie zbierky …
- administrátori vonkajších sieti – wiki, facebook, PR…
Concept art z hry Viva Pinata – všetky zvieratka, ktoré môžete ubiť palicou v hre :D.
Čo ešte treba?
Tento business plán nie je až tak celkom podnikateľský plán. Je to viac menej len rozpracovaná idea veľmi peknej inovácie. Mnohé veci sú veľkými premennými (lokalita, rozsah zbierky múzea, …) a preto nie je možne vypracovať ani stratégiu či rozpočet a obrat.
22. Máj 2011 Dodatok
Na games.tiscali.cz som sa objavila informácia, že múzeu klasických herných automatov sa nachádza celkom blízko (v Čechách pri Prahe). Navyše, za fixný poplatok dá hrať na všetkých automatok do vybláznenia.
Vďaka komentáru od japresovcan7 vieme, že v Berlíne je celkom zaujímave múzeum počítačových hier a konzol. Toto múzeu vyzerá, že spĺňa mnoho bodov z hore uvedených.
Ďakujem 😀 Tak sa zda, že na internete už niekto všetko vymyslel skôr ako si človek myslí… Zo stránky sa zdá, že múzeum spľňa všetko – poloha, exibície, … Stojí to za pozretie, možno sa tam zastavím 🙂